Eksjöverken är ett företag med lång och kreativ historia

Redan 1903 grundades Eksjö Mekaniska Verkstad av Andersson & Abrahamssonn. Då tillverkades i första hand gjuterimaskiner under långa 60-timmarsveckor för de 10 anställda. Om lördagen fick de dock gå hem redan vid sextiden om aftonen.

Företaget kom att utvecklas med åren, maskinparken förnyades, det bytte ägare och fler anställdes. Under andra världskriget började man tillverka gengasaggregat och vedspisar. Nu började man även sälja produkter på den internationella marknaden.

Efter kriget inleddes tillverkningen av rälsbussar, i samma veva slogs Eksjö Mekaniska Verkstad samman med Märstaverken och namnet blev vad det är idag: Eksjöverken. Nu med 150 anställda.

Då 50-talet tog slut gjorde även tillverkningen av rälsbussarna det. Ett försök att hitta en ny nisch var Eksjövagnen, en husvagn med de imponernade måtten 6,40 m i längd, 2 m bred men endast 670 kilo tung. Den låga vikten var möjlig tack vare att man använde material och byggteknik som användes vid flygplanskonstruktion vid denna tid. Husvagnen blev dock ingen succé.

Sextiotalet var för Eksjöverken, i motsats till landet i övrigt, ingen tillväxtperiod och 1972 var antalet anställda reducerade till 70 stycken. Det blev Bruzaholmsgruppens (som bestod av flera företag) som kom att vända motgång till medgång med nyinvesteringar och expansion.

80-talet kom att bli ett turbulent decennium med skiftande ledarskap och 1992 blev alla anställda uppsagda, fastigheter och maskiner såldes. Eksjöverken startade dock upp igen året efter, med bland annat Claes Andersson som en av initiativtagarna. År 2006 så kom Kjell Nygard och Mats Svanberg in i bilden som delägare tillsammans med Claes Andersson. Med deras tankar och idéer står nu företaget redo inför framtiden.